• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παραπολιτικά Αργολίδα
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
    • Αργολίδα
    • Πελοπόννησος
    • Κοινωνία
    • Πολιτισμός
    • Πολιτική
  • Aπόψεις
  • Άργος
  • Ναύπλιο
  • Αθλητικά
Reading: Ο Αριστοτέλης και το εμπόριο! του Παναγιώτη Μπούρη
Μοιράσου το
Παραπολιτικά ΑργολίδαΠαραπολιτικά Αργολίδα
Font ResizerAa
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Aπόψεις
  • Άργος
  • Ναύπλιο
  • Αθλητικά
Search
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
    • Αργολίδα
    • Πελοπόννησος
    • Κοινωνία
    • Πολιτισμός
    • Πολιτική
  • Aπόψεις
  • Άργος
  • Ναύπλιο
  • Αθλητικά
Have an existing account? Sign In
Follow US
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Aπόψεις
  • Άργος
  • Ναύπλιο
  • Αθλητικά
© Mediacon Network. All Rights Reserved.
AπόψειςΟικονομία

Ο Αριστοτέλης και το εμπόριο! του Παναγιώτη Μπούρη

Τελευταία ενημέρωση: 5 Φεβρουαρίου 2025 17:10
parapolitika.ts
Μοιράσου το
7 λεπτά χρόνος ανάγνωσης
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Για να υπάρχει τάξη και διαχρονική κανονικότατα σε ένα κοινωνικό σύνολο, πρέπει να ικανοποιούνται τρείς σημαντικές συνθήκες, το δικαίωμα της ιδιωτικής ιδιοκτησίας, το δικαίωμα της ελευθερίας και η αρχή της δικαιοσύνης. Αυτές οι συνθήκες πού διατηρούν διαχρονικά τη κοινωνική συνοχή δημιουργούν και το εμπόριο της ανταλλαγής των αγαθών, την εξειδίκευση της παραγωγής των αγαθών και των επαγγελμάτων και γενικά βελτιώνουν την ευημερία και το πολιτιστικό επίπεδο τού κοινωνικού συνόλου

Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, δεν ξέρω αν ήταν οι πρώτοι, που αντελήφθησαν τα οφέλη που προκύπτουν από το εμπόριο, αλλά όμως ήτανε από τούς πρώτους πού το εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρον.

Με την επιθυμία να εκμεταλλευτούν τα οφέλη τού εμπορίου, έστησαν πάνω από 2.000 πόλεις γύρω στη Μεσόγειο και τη Μαύρη θάλασσα. Αυτές φυσικά οι πόλεις αρχικά δεν ήταν τίποτα άλλο από εμπορικές τοποθεσίες, όπου παρουσίαζαν την πραμάτια τους στη διάθεσή των ντόπιων. Ταυτόχρονα, υποψιάζομαι, έκαναν καί τις εισαγωγές και εξαγωγές των αγαθών, γιατι γνώριζαν πού να βρούνε και πού να διαθέσουν τα αγαθά τόσο των εισαγωγών όσο και των εξαγωγών. Με τη πάροδο του χρόνου αυτές οι εμπορικές τοποθεσίες έγιναν πόλεις με πλούτο και πολιτισμό. Το εμπόριο των πόλεων αυτών βοήθησε πολύ η χρήση του χρήματος στην ανταλλαγή των αγαθών. Αντελήφθησαν οι Έλληνες έμποροι τα οφέλη που αποφέρει το χρήμα ως μέσον ανταλλαγής.
Απλοί άνθρωποι είχαν την ικανότητα να κατανοήσουν τα οφέλη του εμπορίου και του χρήματος σε αντίθεση με τους φιλοσόφους της εποχής, όπως και τούς επιστήμονες πού ακόμη και σήμερα δεν είναι πρόθυμοι να αναγνωρίσουν τη σημαντική συμβολή του εμπορίου και του χρήματος στην ευημερία των ανθρώπων. Ο πλούτος των εμπορικών κέντρων της Αθήνας όπως και της Κορίνθου ήταν κυρίως το αποτέλεσμα όλων των ανεξαρτήτων προσπαθειών των εμπόρων και είχε ελάχιστα να κάνει με τις κυβερνήσεις των πόλεων αυτών. Η ευημερία ήταν το αποτέλεσμα της εμπορικής δραστηριότητας και όχι των κυβερνήσεων.

Ο Αριστοτέλης αν και θεωρείται να είναι ο πρώτος οικονομολόγος από τη μελέτη πού έκανε και ονόμασε χρηματικά, όχι μόνο δεν αντιλήφθηκε τα οφέλη του εμπορίου, αλλά δείχνει να περιφρονεί τις εμπορικές συναλλαγές, υποστηρίζοντας ξεκάθαρα ως ιδανική θέση τη περίπτωση της αυτάρκειας.

Τούτο δε, την εποχή εκείνη που ζούσε στην Αθήνα, ή ευημερία των Αθηναίων ήταν τελείως εξαρτημένη στο εμπόριο του σίτου με μακρινές περιοχές. Δεν πέρασε ποτέ από το μυαλό του μεγάλου φιλοσόφου και επιστήμονα, η ιδέα ότι αυτή η κανονικότατα στην εξελικτική διαδικασία του εμπορίου, ξεκίνησε από κοινούς ανθρώπους αυθόρμητα, χωρίς την δραστηριότητα μιας εσκεμμένης πρωτοβουλίας, ενός κεντρικού κυβερνητικού σχεδιασμού. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στη τοποθέτηση του, σχετικά με την ύπαρξη της τάξης στις ανθρώπινες ενέργειες, πού τις θεωρούσε ως αποτέλεσμα μιας εσκεμμένης δραστηριότητας της εξουσίας της πόλης. Εδώ ο Αριστοτέλης παρομοιάζει τη τάξη με αυτή του στρατοπέδου, όπου τη τάξη ορίζει ο στρατιωτικός διοικητής. Το να θεωρεί την αυτάρκεια, και τα αγαθά που απαιτεί η αυτάρκεια, ως τη μόνη δραστηριότητα που αξίζει την οικονομική προσπάθεια της παραγωγής των, υποθέτει ότι το ανθρώπινο γένος υπήρχε και θα υπάρχει στην ίδια μορφή. Απορρίπτει τη θεωρία την εξελικτικής διαδικασίας του ανθρώπου όπως και της φύσης . Αν οι άνθρωποι ήταν ευχαριστημένοι με το να ικανοποιούν τις ανάγκες της αυτάρκειας, θα ήμασταν ακόμη συγκάτοικοι με τους πιθήκους.
Οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι αντιθέτως, πίστευαν ότι ανώτερες μορφές οργανισμών δημιουργούνται από κατώτερες και κατά συνέπεια τα πάντα αλλάζουν λόγω της εν δυνάμει εξελικτικής διαδικασίας. Όπως οι προσωκρατικοί έτσι και ο Θουκυδίδης, πριν τον Αριστοτέλη, στη περιγραφή του πελοπονησιακού πολέμου παρατηρεί ότι χωρίς το εμπόριο οι άνθρωποι “δεν θα μπορούσαν να κτίσουνε μεγάλες πόλεις ούτε να φτάσουν οποιαδήποτε άλλη μορφή μεγαλείου “. Οι Αθηναίοι αν ακολουθούσαν τη συμβουλή του Αριστοτέλη, η Αθήνα σε μικρό χρονικό διάστημα θα ήτανε ένα χωριό ίδιο με εκείνο πού βρήκε ο Όθωνας. Ότι το εμπόριο δημιουργεί πλούτο, φαίνεται από το γεγονός ότι μια ανταλλαγή για να γίνει, απαιτεί όπως η αξία του αγαθού που αποκτάς, να είναι μεγαλύτερη τής αξίας τού αγαθου πού καταβάλεις για την απόκτησή του.
Ο Αριστοτέλης, εν αντιθέσει, θεωρεί ηθικά αποδεκτές μόνο τις οικονομικές δραστηριότητες εκείνες που στοχεύουν στο όφελος των άλλων, ενώ το προσωπικό όφελος του έμπορα από την ανταλλαγή το θεωρεί ως κακό και κατά συνέπεια ανήθικο. Έτσι ο Αριστοτέλης ορίζει το πρότυπο μίας κοινής προσέγγισης της θεωρίας της ηθικής, βάσει της οποίας η παραγωγή σίτου από τους Αθηναίους για δικό τους όφελος, πολλά χρόνια πριν την εποχή του, να αποδοκιμάζεται ως ανήθικη, αν καί είναι η βάση μίας εκτεταμένης κανονικότητας της πόλης των Αθηνών. Ίσως οι Αθηναίοι να διαισθάνθηκαν ότι τόσο η οικονομία όσο και η φύσης αλλάζουν συνεχώς και ως εκ τούτου απέρριψαν χωρίς δεύτερη σκέψη, τη στατική άποψη που υποστήριζε ο Αριστοτέλης.

Και ενώ οι Αθηναίοι δεν το αποδέχθηκαν το δόγμα του, το ίδιο δεν συμβαίνει με τούς φιλοσόφους στοχαστές και τη θρησκευτική σκέψη που ακολουθούν το δόγμα του Σταγειρίτη για τα επόμενα δύο χιλιάδες χρόνια.

Τον δέκατο τρίτον αιώνα ο Thomas Aquinas αποδέχεται το δόγμα του Αριστοτέλη και προχωρεί στην αναγόρευση της ηθικής του Αριστοτέλη ως τα επίσημα διδάγματα ηθικής τής καθολικής εκκλησίας. Έτσι βλέπουμε πως ο Αριστοτέλης είναι υπεύθυνος για την σημερινή αντί εμπορική συμπεριφορά, τη καταδίκη του τόκου ως τοκογλυφία, την ανόητη θέση για δίκαιες τιμές και την υποτιμητική αντιμετώπιση του κέρδους. Αυτές οι θέσεις βρίσκονται κυρίως στα σοσιαλιστικά πρότυπα και δεν επηρεάζουν πλέον την οικονομική και βιολογική σκέψη. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι ο Αριστοτέλης είναι κυρίαρχος της σοσιαλιστικής θεωρίας και είναι το θεμέλιο της σοσιαλιστικής σκέψης.
Παναγιώτης Μπούρης
Καθηγητής Οικονομολόγος

Άρθρα που δεν πρέπει να χάσεις

Τ.Λάμπρου: Νέος ριζικός σχεδιασμός πολιτικής προστασίας

Στο Ναύπλιο ο Κυρ. Μητσοτάκης: Η νέα στρατηγική για την αναπτυξιακή προοπτική της Αργολίδας

Ειδική συνεδρίαση στο Ναύπλιο για τον προϋπολογισμό

“Αλλάξτε ρότα κ.Περιφερειάρχα!”

Ο Μαργέτας απαντά στον Γεωργόπουλο για τα ιχθυοτροφεία

TAGGED:ΑπόψειςΠαναγιώτης Μπούρης
Μοιράσου αυτό το άρθρο
Facebook Email Print
- Διαφήμιση -
- Διαφήμιση -

Ροή Ειδήσεων

Ο Θωμοπουλος, οι “σαμαρικοί” και οι υπόγειες συναλλαγές: Όταν η πρόοδος γίνεται γέφυρα προς τη δεξιά περιφέρεια της Δεξιάς
Αργολίδα Αυτοδιοίκηση Ειδήσεις Πελοπόννησος
Πολιτιστικό καλοκαίρι 2025 στο Δήμο Αργους Μυκηνών
Αργολίδα Άργος Πολιτισμός
Ευχαριστήρια για τη γυναικολογική κλινική του Νοσοκομείου Αργους
Αργολίδα Άργος
Σταύρος Ξαρχάκος ~ Ταξίδι στο Φως ~ Καλοκαίρι 2025 Εμβληματικοί αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα Σάββατο 30 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Άργους Με τον Μάριο Φραγκούλη και την Ηρώ Σαΐα
Αργολίδα Άργος Ειδήσεις Πελοπόννησος Πολιτισμός

Άρθρα που σου προτείνουμε

FeaturedΕιδήσειςΚοινωνίαΟικονομίαΠελοπόννησος

Αύξησαν τις δαπάνες τους τα νοικοκυριά της Πελοποννήσου!

6 Οκτωβρίου 2024
AπόψειςΑνακύκλωσηΑργολίδαΑυτοδιοίκησηΕιδήσεις

Αργυροπούλου: Παγκόσμια Ημέρα Ανακύκλωσης σήμερα και ο σχεδιασμός μας υλοποιείται στο ακέραιο!

18 Μαρτίου 2025
FeaturedΕιδήσειςΟικονομία

e- ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών έως τις 31 Ιανουαρίου – Ποιοι θα πάνε στα ΑΤΜ

26 Ιανουαρίου 2025
AπόψειςFeaturedΕιδήσεις

Φωτεινός φάρος για τους δημοκρατικούς αγώνες η εξέγερση του Πολυτεχνείου

17 Νοεμβρίου 2024

Ακολούθησε μας στα Social Media

Facebook Youtube Rss

© Mediacon Network. All Rights Reserved.

Παραπολιτικά Αργολίδα

Για οποιοδήποτε ερώτημα, καταγγελία, πληροφορία ή αποστολή δελτίων τύπου επικοινωνήστε μαζί μας

Κινητό τηλέφωνο
+30 698 290 7148

Email
parapolitika@yahoo.com

 

Κατηγορίες

  • Αρχική
  • Ειδήσεις
    • Αργολίδα
    • Πελοπόννησος
    • Κοινωνία
    • Πολιτισμός
    • Πολιτική
  • Aπόψεις
  • Άργος
  • Ναύπλιο
  • Αθλητικά
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?