Εξοικονομώ 2025: Άνοιξε η πλατφόρμα για τις αιτήσεις – Τα νέα μυστικά που πρέπει να γνωρίζετε

Άνοιξε η πλατφόρμα https://exoikonomo2025.gov.gr/ για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στο Εξοικονομώ 2025. Η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων εκπνέει στις 20 Μαρτίου του 2025 και μερικά βασικά χαρακτηριστικά του «Εξοικονομώ 2025» είναι τα εξής:

  • Αφορά σε κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία (μονοκατοικίες και μεμονωμένα διαμερίσματα)
  • Αναλόγως της κατηγορίας που εμπίπτει ο δικαιούχος, το ποσοστό της οικονομικής ενίσχυσης ξεκινάει από 50%, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις καλύπτεται ακόμη και το 100% του κόστους επένδυσης.
  • Περιλαμβάνει ξεχωριστά κίνητρα (αυξημένο ποσοστό επιχορηγήσεων και ειδικό προϋπολογισμό) για τη στήριξη οικογενειών με μέλος/μέλη ΑμεΑ, πληγέντες της Θεσσαλίας (συμπεριλαμβανόμενων των σεισμόπληκτων ωφελούμενων της δημοτικής κοινότητας Δαμασίου του Δήμου Τυρνάβου), σεισμόπληκτους του Αρκαλοχωρίου και της Σάμου, οικογένειες με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα και ευάλωτα νοικοκυριά.

Οι επιλέξιμες δαπάνες

Στις επιλέξιμες δαπάνες του προγράμματος συμπεριλαμβάνονται οι ακόλουθες:

  • αντικατάσταση κουφωμάτων,
  • τοποθέτηση/αναβάθμιση θερμομόνωσης,
  • αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ψύξης,
  • σύστημα ζεστού νερού χρήσης με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ),
  • λοιπές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, όπως είναι η εγκατάσταση έξυπνου συστήματος διαχείρισης (smarthome) και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες).

Ως κριτήριο αξιολόγησης των προτάσεων ενεργειακής αναβάθμισης που θα υποβληθούν θα χρησιμοποιούνται οι βαθμοημέρες θέρμανσης και θα δίνεται προτεραιότητα στις ψυχρότερες περιοχές της χώρας, δεδομένων των ιδιαίτερων αναγκών τους. Οι ενδιαφερόμενοι για περισσότερες πληροφορίες μπορούν να καλούν στο τηλέφωνο: 2131513753 (καθημερινές, 9:00 π.μ. – 5:00 μ.μ.).

Ερωτήσεις και απαντήσεις

Έναν χρήσιμο οδηγό με ερωτήσεις και απαντήσεις για το Εξοικονομώ 2025 εξέδωσαν το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Αναλυτικά:

1. Ποιους αφορά το Πρόγραμμα;

Το Πρόγραμμα αφορά φυσικά πρόσωπα σε όλη την ελληνική επικράτεια.

2. Ποιο είναι το ύψος της χρηματοδότησης και πώς κατανέμεται;

Η συνολική Δημόσια Δαπάνη του Προγράμματος ανέρχεται περίπου σε 396,1 εκατ. ευρώ Το Πρόγραμμα χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Από τον προϋπολογισμό, ποσό 27.380.184,33 ευρώ διατίθεται για Οικογένειες με μέλος/μέλη ΑμεΑ, ποσό 91.267.281,11 ευρώ διατίθεται για τους Πληγέντες της Θεσσαλίας (συμπεριλαμβανόμενων και των σεισμόπληκτων της δημοτικής κοινότητας Δαμασίου του Δήμου Τυρνάβου) και τους σεισμόπληκτους Αρκαλοχωρίου και Σάμου (εκ των οποίων τα 54.760.368,66 ευρώ διατίθενται για τα
ευάλωτά νοικοκυριά), ποσό 18.253.456,22 ευρώ διατίθεται για οικογένειες με 3 ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα.

3. Ποιοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα;

Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν φυσικά πρόσωπα που έχουν εμπράγματο δικαίωμα (πλήρης κυριότητα / επικαρπία / ψιλή κυριότητα) σε επιλέξιμη κατοικία ή μισθωτές που μισθώνουν επιλέξιμη κατοικία και αποδεικνύεται με την ύπαρξη μισθωτηρίου συμβολαίου, με διάρκεια υπολειπόμενης ισχύος μίσθωσης τουλάχιστον επτά (7) ετών κατά την υποβολή της αίτησής τους στο πρόγραμμα.

Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων δικαιούχων εμπράγματων δικαιωμάτων (συγκυρίων) σε επιλέξιμη κατοικία: αν η κύρια χρήση της υπό αίτηση κατοικίας γίνεται από έναν εκ των συγκυρίων, δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχει μόνον ο συγκύριος που την ιδιοκατοικεί. Αν η κύρια χρήση της υπό αίτηση κατοικίας αφορά σε έτερο πρόσωπο μη συγκύριο (ενοικίαση/δωρεάν παραχώρηση), δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχει οποιοσδήποτε εκ των συγκυρίων με εμπράγματο δικαίωμα πλήρους κυριότητας / επικαρπίας (όχι ψιλή κυριότητα).

Ως προς την ανωτέρω κατηγορία για την περίπτωση ενοικίασης, δεν υπάρχει απαίτηση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στο μισθωτήριο συμβόλαιο.

4. Ποια είναι η προθεσμία υποβολής αιτήσεων;

Αιτήσεις υποβάλλονται από την 8η Ιανουαρίου 2025 ως και την 20η Μαρτίου 2025.

5. Υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια που αποκλείουν τη συμμετοχή στο πρόγραμμα;

Όχι, δεν υπάρχουν απαγορευτικά εισοδηματικά κριτήρια για τη συμμετοχή πρόγραμμα. Ωστόσο, το πρόγραμμα περιλαμβάνει ξεχωριστά κίνητρα για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών: ήτοι με ατομικό εισόδημα κάτω των 5.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, τα οποία λαμβάνουν αυξημένο ποσοστό επιχορήγησης.

6 Ποιες παρεμβάσεις επιδοτούνται από το πρόγραμμα;

Βάσει των απαιτήσεων του Προγράμματος για ενεργειακή αναβάθμιση, είναι επιλέξιμες οι δαπάνες:

▪ Αντικατάστασης κουφωμάτων

▪ Τοποθέτησης/αναβάθμισης θερμομόνωσης

▪ Αναβάθμισης συστήματος θέρμανσης/ψύξης

▪ Τοποθέτησης συστήματος ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ) με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)

▪ Λοιπές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, όπως η εγκατάσταση έξυπνου
συστήματος διαχείρισης (smart home) και η εγκατάσταση συστήματος
αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες).

7. Ποιος είναι ο ελάχιστος ενεργειακός στόχος που πρέπει να επιτευχθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος;

Ο ελάχιστος ενεργειακός στόχος που πρέπει να επιτευχθεί, είναι υποχρεωτική αναβάθμιση κατά τρεις (3) κατηγορίες ενεργειακής κατάταξης τουλάχιστον, σε σχέση με την κατάταξη στο Α’ ΠΕΑ, ώστε να εξασφαλίζεται εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας σε ποσοστό άνω του 30%. Η ενεργειακή κατηγορία στην οποία πρέπει να αναβαθμιστεί η κατοικία/κτήριο, μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, αναγράφεται στη 2η στήλη του παρακάτω πίνακα.

8. Ποιος είναι ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων;

Ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων με ΦΠΑ 24% ανά αίτηση Ωφελούμενου (για μονοκατοικία/μεμονωμένο διαμέρισμα), δεν μπορεί να
υπερβαίνει:

α) το γινόμενο του 1,20 ευρώ επί το σύνολο της εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας (kWh) όπως προκύπτει από το Α΄ Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης,

β) τις 35.000 ευρώ για μονοκατοικία/μεμονωμένο διαμέρισμα. Συνεπώς, ο επιλέξιμος προϋπολογισμός σε μία αίτηση θα είναι το κατώτερο από τα άνω δύο όρια. Έτσι για παράδειγμα για μια κατοικία, με δηλωμένη επιφάνεια στο Ε9 ίση με 100 m2, επιφάνεια που φαίνεται στο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης ίση με 100 m2 και με ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας ίση με 250kWh μετά τις προτεινόμενες παρεμβάσεις με βάση το Α ΠΕΑ ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων με ΦΠΑ είναι το ποσό των 30.000 ευρώ. που είναι μικρότερο ποσό εκ των:

α) το γινόμενο του 1,20 ευρώ επί το σύνολο της εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας (kWh) όπως προκύπτει από το Α’ Πιστοποιητικό ενεργειακής Απόδοσης, δηλαδή 250kWh/m2 x 100 m2 x 1,2 ευρώ/kWh=30.000 ευρώ.

β) τις 35.000 ευρώ για μονοκατοικία/μεμονωμένο διαμέρισμα.

9. Ποια είναι τα ποσοστά επιχορήγησης στο Πρόγραμμα;

Προβλέπεται μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης, σύμφωνα με τις εισοδηματικές κατηγορίες του προγράμματος. Τα ποσοστά επιχορήγησης που αναλογούν στους ωφελούμενους ορίζονται στον πίνακα 2.2.2 του Οδηγού Εφαρμογής του προγράμματος.

10.Ποιες κατοικίες είναι επιλέξιμες;

Επιλέξιμες κατοικίες είναι οι μονοκατοικίες και τα μεμονωμένα διαμερίσματα. Οι ορισμοί δίνονται στην ενότητα 2.1.1 του Οδηγού Εφαρμογής και σχετίζονται με το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο εκδίδονται τα ενεργειακά πιστοποιητικά. Μία κατοικία, προκειμένου να κριθεί επιλέξιμη, πρέπει να πληροί σωρευτικά τις ακόλουθες γενικές προϋποθέσεις:

▪ Υφίσταται νόμιμα.

▪ Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.

▪ Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία.

▪ Έχει καταταχθεί βάσει του Α Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Α Π.Ε.Α.) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ

11.Πώς νοείται η νομιμότητα;

Η νομιμότητα της κατοικίας αποδεικνύεται βάσει των σχετικών νομιμοποιητικών εγγράφων, με 1η και κύρια την οικοδομική άδεια. Τα αποδεκτά νομιμοποιητικά έγγραφα αναφέρονται στο τέλος του Παραρτήματος Ι. Ωστόσο, τίθεται υπόψη ότι εφόσον η κατοικία επιλεχθεί, θα πρέπει να εκδοθεί και να υποβληθεί Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας (ΗΤΚ). Συνεπώς, η κατοικία θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις για την έκδοση ΗΤΚ.

12.Πώς νοείται η χρήση κύριας κατοικίας;

Η κύρια κατοικία δηλώνεται στη φορολογική δήλωση (Έντυπο Ε1) του έτους αναφοράς του Προγράμματος (εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας 2023). Εάν το ακίνητο χρησιμοποιείται για εκμετάλλευση ή δωρεάν παραχώρηση και άρα δεν δηλώνεται ως κατοικία από τον αιτούντα, η χρήση του ως κύρια κατοικία προκύπτει από το έντυπο Ε1 του χρήστη της κατοικίας. Η ενοικίαση/παραχώρηση προκύπτει από το έντυπο Ε2 του αιτούντα.

Η κύρια χρήση θα πρέπει να αποδεικνύεται μέσα στα τελευταία τρία (3) χρόνια, με προτεραιότητα το έτος αναφοράς του προγράμματος (φορολογικό έτος 2023). Σε περίπτωση που το ακίνητο το 2023 δεν ήταν σε χρήση (κενή κατοικία), τότε χρησιμοποιούνται τα αντίστοιχα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του αιτούντα, ενός εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών (2022 ή 2021). Τέλος, για κατοικία που αποκτήθηκε μετά τις 31.12.2023 (“πρόσφατη απόκτηση”), ο αιτών δεσμεύεται για την χρήση της ως κύρια κατοικία με σχετική υπεύθυνη δήλωση (Παράρτημα VIIΙ) δηλώνοντας και τον χρήστη αυτής.

Στην περίπτωση αίτησης από ενοικιαστή (χρήστη ακινήτου με υπολειπόμενη διάρκεια μίσθωσης άνω των 7 ετών χωρίς εμπράγματο δικαίωμα στο ακίνητο) η χρήση κύριας κατοικίας προκύπτει από το Ε1 του χρήστη της κατοικίας (ενοικιαστής) ενώ η ενοικίαση προκύπτει από το Ε2 του ιδιοκτήτη.

13.Πως μπορώ να συμμετάσχω στο πρόγραμμα;

Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα, πρέπει αρχικά να ελέγξει εάν η κατοικία του μπορεί να θεωρηθεί «επιλέξιμη». Στη συνέχεια απευθύνεται σε ενεργειακό επιθεωρητή για την έκδοση του Α’ Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης καθώς και για την συμπλήρωση του Εντύπου Πρότασης Παρεμβάσεων (καταχωρίζεται ηλεκτρονικά). Ο αιτών εφόσον συγκεντρώσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, υποβάλλει ηλεκτρονικά, σε συνεργασία με τον Ενεργειακό Επιθεωρητή που εξέδωσε το ΠΕΑ, την αίτησή του στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος κατά το διάστημα υποβολής αιτήσεων.

14. Πώς θα ξέρω σε ποια ενεργειακή κατηγορία βρίσκεται το ακίνητο μου και ότι μπορώ να συμμετέχω στο πρόγραμμα;

Η ενεργειακή κατηγορία θα προκύψει από την ενεργειακή επιθεώρηση και θα καταγράφεται στο Πιστοποιητικό Ενεργειακή Απόδοσης που θα εκδοθεί από τον Ενεργειακό Επιθεωρητή. Γενικά πάντως οι κατοικίες με ανεπαρκή θερμομόνωση είναι πολύ ενεργοβόρες και εφόσον δεν έχει γίνει ριζική ανακαίνιση, θα βρίσκονται με μεγάλη πιθανότητα σε κατηγορία μικρότερη ή το πολύ ίση της Γ.

15. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ηλεκτρονική υποβολή αίτησης στο Πρόγραμμα;

Για να προβεί στην αίτηση ο αιτών θα πρέπει:

▪ Να έχει κωδικούς πρόσβασης στην εφαρμογή TAXISnet. Δεν υφίσταται δυνατότητα υποβολής αίτησης στο πρόγραμμα για φυσικά πρόσωπα που δεν είναι πιστοποιημένα μέσω της ανωτέρω εφαρμογής και δεν έχουν κωδικούς πρόσβασης σε αυτή.

▪ Σε περίπτωση που υπάρχουν εκκρεμότητες νομιμοποίησης/τακτοποίησης στο ακίνητο, η υποβολή δήλωσης για υπαγωγή σε νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών θα πρέπει να έχει γίνει πριν την υποβολή της αίτησης στο Πρόγραμμα.

▪ Να έχει ολοκληρωθεί η υποβολή και εκκαθάριση φορολογικής δήλωσης για το φορολογικό έτος 2023.

▪ Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων δικαιούχων εμπράγματων δικαιωμάτων στο ακίνητο θα πρέπει να έχει εξασφαλισθεί η συναίνεση των συγκύριων και να αναγράφεται ορθά ο αριθμός παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στη δήλωση των στοιχείων ακινήτων (Ε9) τους.

▪ Σε περίπτωση πρόσφατης απόκτησης ακινήτου (απόκτηση για πρώτη φορά εμπράγματου δικαιώματος επί του ακινήτου μετά τις 31/12/2023) θα πρέπει να έχει προηγηθεί η καταχώρηση/τροποποίηση των στοιχείων στο Ε9 και μετά να προχωρήσει ο ενδιαφερόμενος στην υποβολή αίτησης.

16.Ποια είναι τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή της αίτησης;

Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά παρατίθενται αναλυτικά στο Παράρτημα Ι του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος. Αυτά είναι:

1. Οικοδομική Άδεια ή/και άλλο αντίστοιχο/πρόσθετο νομιμοποιητικό έγγραφο.

2. Βεβαίωσης διεύθυνσης από οικείο ΟΤΑ, εφόσον η διεύθυνση δεν ταυτίζεται με τα δικαιολογητικά που προσκομίζονται.

3. Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ).

4. Για ενοικίαση ή δωρεάν παραχώρηση, απαιτείται Δήλωση συμμόρφωσης με τον κανονισμό De Minimis σύμφωνα με το Παράρτημα VI.

5. Μισθωτήριο συμβόλαιο (περίπτωση υποβολής αίτησης από μισθωτή).

6. Για φορολογικούς κάτοικους εξωτερικού:

α) Πιστοποιητικό Φορολογικής Κατοικίας (CERTIFICATE OF TAX RESIDENCE)

β) Φορολογική δήλωση για το έτος αναφοράς, που έχει υποβληθεί στη χώρα Φορολογικής Κατοικίας.

Επίσημα μεταφρασμένα στην Ελληνική Γλώσσα από αρμόδια αρχή.

7. Για μη υπόχρεους φορολογικής δήλωσης, Υπεύθυνη Δήλωση σύμφωνα με το Παράρτημα VII.

8. Για πρόσφατη απόκτηση ακινήτου (μετά από τις 31.12.2023) υποβάλλονται:

α) Οι τίτλοι ιδιοκτησίας.

β)Το πιστοποιητικό μεταγραφής από το αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή το πιστοποιητικό καταχώρησής του στα κτηματολογικά φύλλα του οικείου Κτηματολογικού Γραφείου.

γ) Υπεύθυνη Δήλωση ν.1599/1986 του αιτούντος (Παράρτημα VIII), όπου δηλώνεται ότι το ακίνητο θα χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία.

9. Για οικογένειες με μέλος/μέλη ΑΜΕΑ, υποβάλλεται η «Γνωστοποίηση Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας», που εκδίδεται από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας ή έγγραφο κατά περίπτωση από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης/γνωμάτευσης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία κατά το νόμο εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της.

10. Σε περίπτωση οικογενειών με τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα, υποβάλλεται Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης που εκδόθηκε τον τελευταίο μήνα.

17.Είναι απαραίτητη η φωτογραφική απεικόνιση της κατάστασης πριν και μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων;

Όχι, δεν απαιτείται φωτογραφική απεικόνιση πριν και μετά τις παρεμβάσεις.

18.Τι γίνεται σε περίπτωση που τα νομιμοποιητικά έγγραφα που απαιτούνται δεν είναι άμεσα διαθέσιμα ή σε περίπτωση που η οικοδομική άδεια έχει χαθεί;

Για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η αίτηση θα πρέπει να αναρτηθούν ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά. Ειδικά στην περίπτωση βεβαιωμένης, από την αρμόδια υπηρεσία, απώλειας οικοδομικής άδειας, προσκομίζεται η σχετική βεβαίωση απώλειας και άλλο αποδεικτικό έγγραφο (π.χ. συμβόλαιο) από το οποίο να προκύπτει ο αριθμός της άδειας και η επιφάνεια του κτηρίου/κτηριακής μονάδας. Σε κάθε περίπτωση κατά την υποβολή της Ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου, ανάλογα την περίπτωση, όταν έχει απολεσθεί ο φάκελος της άδειας θα πρέπει είτε να έχει προηγηθεί ανασύσταση φακέλου στην πολεοδομία ή ένταξη στο νόμο των αυθαιρέτων και περαίωση της διαδικασίας αυτής.

19.Σε ποιο στάδιο της υπαγωγής σε νόμο τακτοποίησης θα πρέπει να βρίσκεται η δήλωση του μηχανικού σε σχέση με την αίτησή του ωφελούμενου στο πρόγραμμα; Θα πρέπει να προσκομίσουν κάποια έγγραφα;

Σε περίπτωση νομιμοποίησης/τακτοποίησης ακινήτου θα πρέπει:

  • Πριν την υποβολή αίτησης στο Πρόγραμμα θα πρέπει να έχει γίνει η αρχική δήλωση υπαγωγής σε νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών.
  • Μετά την υποβολή αίτησης στο Πρόγραμμα και πριν την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου, μεταγενέστερη δήλωση για υπαγωγή σε νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών, δύναται να υποβληθεί σε περίπτωση απόκλισης της Ωφέλιμης επιφάνειας του ακινήτου μέχρι του ορίου των επτά (7) τετραγωνικών μέτρων, προκειμένου οι ενεργειακές παρεμβάσεις να είναι σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία.
  • Πριν την τελική εκταμίευση των ωφελημάτων, η δήλωση για υπαγωγή σε νόμο
  • Κατά την έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, η δήλωση για υπαγωγή σε νόμο τακτοποίησης θα πρέπει να είναι “σε οριστική υπαγωγή” σύμφωνα με την παρ.7 του άρθρου 81 του ν.4495/2017 (με πληρωμή τουλάχιστον του 30% του προστίμου).
  • Πριν την τελική εκταμίευση των ωφελημάτων, η δήλωση για υπαγωγή σε νόμο τακτοποίησης θα πρέπει να είναι περαιωμένη σύμφωνα με την παρ.8 του άρθρου 81 του ν.4495/2017.

Τα έγγραφα που πρέπει να προσκομιστούν είναι τα απαραίτητα με βάση το Παράρτημα Ι του Οδηγού εφαρμογής προγράμματος.

20.Ποιο εισόδημα λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό της κατηγορίας επιχορήγησης;

Ως εισόδημα λαμβάνεται το άθροισμα:

  • του Συνολικού Δηλωθέντος εισοδήματος,
  • των Απαλλασσόμενων και Αυτοτελών Φορολογούμενων εισοδημάτων.
  • της Προστιθέμενης Διαφοράς Αντικειμενικών Δαπανών, όλων των μελών της οικογένειας του αιτούντος.

Τα άνω εισοδήματα προκύπτουν από την Πράξη Προσδιορισμού Φόρου του φορολογικού έτους 2023 και εμφανίζονται (κατά περίπτωση όσα από τα 3
υπάρχουν) στον Πίνακα Δ.1 αυτής.

21. Πόσες αιτήσεις μπορεί να υποβάλει ο κάθε ενδιαφερόμενος;

Για κάθε φυσικό πρόσωπο (για κάθε ΑΦΜ αιτούντα) είναι δυνατή η υποβολή μόνο μίας (1) αίτησης, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος. Για αναλυτικές λεπτομέρειες και για τις ημερομηνίες υποβολής αιτήσεων ανατρέξτε στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος.

22. Έχω υποβάλει αίτηση στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ», «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», «Εξοικονομώ 2021», «Εξοικονομώ 2023», «Εξοικονομώ Ανακαινίζω για Νέους». Μπορώ να υποβάλλω αίτηση στο νέο Πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2025» για το ίδιο ακίνητο;

Κατοικίες, με ενεργή αίτηση σε κάποιο από τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ», «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», «Εξοικονομώ 2021», «Εξοικονομώ 2023», «Εξοικονομώ Ανακαινίζω για Νέους», δεν έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης στο τρέχον πρόγραμμα. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση συμμετέχοντος διαμερίσματος αίτησης πολυκατοικίας «τύπου Β» του Προγράμματος «Εξοικονομώ –Αυτονομώ», για το οποίο επιτρέπεται να υποβληθεί αίτηση ως διαμέρισμα στο τρέχον Πρόγραμμα.ΕE. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η αίτηση πρέπει να έχει ακυρωθεί οριστικά. Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην σχετική ενότητα του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος.

23.Μπορεί κάποιος να συμμετάσχει τόσο στο Πρόγραμμα “Εξοικονομώ 2025”, όσο και στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα», το οποίο καλύπτει δαπάνες για την εγκατάσταση ή την αντικατάσταση Συστήματος Θέρμανσης ή/και Ηλιακού Θερμοσίφωνα;

Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος έχει ήδη υποβάλει αίτηση ή προτίθεται να υποβάλει αίτηση στο Πρόγραμμα “Εξοικονομώ 2025”, καθώς και στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα», δεν είναι δυνατή η λήψη ενίσχυσης για τις ίδιες δαπάνες ή μέρος αυτών. Η συμμετοχή σε πολλαπλά προγράμματα για την ίδια δαπάνη απαγορεύεται, σύμφωνα με την αρχή της μη διπλής ενίσχυσης, η οποία διασφαλίζει τη σωστή διαχείριση και αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.

24. Μπορεί κάποιος να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα “Εξοικονομώ 2025”, εφόσον είχε ενταχθεί σε προγενέστερο πρόγραμμα το οποίο επιδοτούσε σημειακές παρεμβάσεις εξοικονόμησης (πχ «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή», «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» κ.λπ.);

Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος έχει ήδη υποβάλει αίτηση ή προτίθεται να υποβάλει αίτηση στο Πρόγραμμα “Εξοικονομώ 2025”, και έχει συμμετάσχει στο παρελθόν σε προγράμματα τα οποία επιδοτούσαν σημειακά παρεμβάσεις εξοικονόμησης (πχ ηλιακό θερμοσίφωνα, κλιματιστικά κ.α.) όπως για παράδειγμα τα Προγράμματα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή», «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» ή άλλα παρεμφερή, δεν είναι δυνατή η λήψη ενίσχυσης για τις ίδιες δαπάνες που έχουν ήδη επιδοτηθεί σε προγενέστερο πρόγραμμα.

Η συμμετοχή σε πολλαπλά προγράμματα για την ίδια δαπάνη απαγορεύεται, σύμφωνα με την αρχή της μη διπλής ενίσχυσης, η οποία διασφαλίζει τη σωστή διαχείριση και αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.

Σχετικά

Advertisment
Advertisment
Advertismentspot_img

Περισσότερα