1ο πανελλήνιο συνέδριο απο το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Με πολλή χαρά θα σας περιμένουμε να ενωθείτε διαδικτυακά στο Συνέδριο για τους Ρομά και να παρακολουθήσετε ένα μέρος του έργου των εθελοντών μας στις Φυλακές της Τίρυνθας, του Ναυπλίου, της Τρίπολης, του Κορυδαλλού και της Χαλκίδας.
Άλκηστις (Κοντογιάννη)
«Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΔΟΜΕΣ»
Παρακολούθηση ζωντανά μέσω του καναλιού YOUTUBE: ΣΕΚΜΑ Αριστοτέλης
https://www.youtube.com/channel/UCXUGAuOQWWyfvvMaRPlFcxg
& συμμετοχή μέσω ZOOM
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/87884684164
Meeting ID: 878 8468 4164
Passcode: 481346
ΟΜΑΔΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΤΘΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
«ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΝΤΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ ΣΤΑ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ»
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ: ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ
1. ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ 8΄
Ομότιμη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
alkistiseros@gmail.com
Τίτλος
«Μανούλα θα φύγω»
Περίληψη
Το 2014 ξεκίνησε η εργασία στις φυλακές της Τίρυνθας με ένα πανεπιστημιακό πρόγραμμα. Αναζήτησα ικανούς εθελοντές και τότε έγιναν οι πρώτες μας διδασκαλίες σε ομάδες Ρομά. Από παλαιότερα προγράμματα γνώριζα την προσωπικότητα του Ρομά, τη δυσκολία στον εγγραμματισμό και την αγάπη στη μουσική. Έτσι λοιπόν, ενώ καταλογραφούσα τα ονόματα των πρώτων εθελοντών ξεκίνησε η εκπαίδευση στις φυλακές που φτάνει μέχρι σήμερα. Στην αρχή προσωπικά δίδαξα εγγραμματισμό με λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια. «Το δίχτυ», «σαν τον μετανάστη», «μαννούλα θα φύγω» και τραγούδαγαν διαβάζοντας τους στίχους οι Ρομά:
M΄αδίκησαν μάνα βαριά με πληγώσαν και ό,τι αγαπούσα το έχασα πιά, ποτέ το παιδί σου δεν είδε χαρά και φεύγει για πάντα στα ξένα. Μόνο τώρα, τα ξένα είναι ο εγκλεισμός.
2014 φυλακές Τίρυνθας, 2015 Ναυπλίου, 2020 Τρίπολης και 2021 Κορυδαλλού, μέχρι σήμερα. Επίσης κυκλοφόρησαν 18 βιβλία καλών πρακτικών και έρευνας , εκδόσεις «Απαρσις» που δημιουργήθηκαν από 57 συγγραφείς – εθελοντές του προγράμματος Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Βιογραφικό
Ομότιμη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει γράψει βιβλία για Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση, για Κουκλοθέατρο, Μουσειακή Εκπαίδευση, βιβλία για παιδιά, έρευνες κ.ά.
Από το 2014 ασχολείται με πάθος με την εκπαίδευση των εγκλείστων (Φυλακές Τίρυνθας, Ναυπλίου, Τρίπολης και Κορυδαλλού), την εκπαίδευση των Σωφρονιστικών και έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο δίκτυο εθελοντών δασκάλων.
2. ΝΙΚΟΣ ΠΡΕΒΕΛΑΚΗΣ & ΜΑΤΙΝΑ ΓΚΟΓΚΑ 10΄
Αναπληρωτής Ανώτερος Λέκτορας Κοινωνικών Σπουδών στο Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Harvard και Αναπληρωτής Διευθυντής Ανάπτυξης Αναλυτικών Προγραμμάτων, στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Harvard.
Μάνατζερ Ανάπτυξης Αναλυτικών Προγραμμάτων στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard
matina.goga@chs.harvard.edu
Τίτλος
«Συζητώντας για την ευδαιμονία, την ενσυναίσθηση, το θάνατο και την ελευθερία: πρόσφατες εμπειρίες από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των φυλακών»
Περίληψη
Στη σύντομη παρέμβασή μας στο συνέδριο θα εστιάσουμε στα θέματα τα οποία συζητήσαμε με την ομάδα των εγκλείστων στις δικαστικές φυλακές του Ναυπλίου και θα μοιραστούμε τις εντυπώσεις μας από αυτές τις εκπαιδευτικές συναντήσεις. Οι συναντήσεις που έγιναν κατά τη χειμερινή περίοδο ήταν τέσσερις. Μέσα από μελέτη προσεκτικά επιλεγμένων κειμένων, ερωταποκρίσεις, διάλογο, debates, και καταιγισμό ιδεών, συζητήσαμε για θεμελιώδη δεδομένα της ανθρώπινης ύπαρξης: την έννοια της ευδαιμονίας, την ενσυναίσθηση, το θάνατο, την απομόνωση, το νόημα ή την έλλειψη νοήματος, την ελευθερία – τα οποία, όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι μαζί τους, προκαλούν βαθύτατο άγχος. Θέματα «δύσκολα»∙ κι ο λόγος επιλογής τους είναι οι έρευνες οι οποίες καταδεικνύουν ότι ο εγκλεισμός έχει σοβαρή επίδραση στην ισορροπία και ψυχική, πνευματική και σωματική υγεία του ανθρώπου. «Αρωγοί» μας σε αυτή την προσπάθεια ευαισθητοποίησης και μοιράσματος ήταν κείμενα της επικούρειας φιλοσοφίας, της υπαρξιακής φιλοσοφίας, του Adam Smith, και του Νίκου Καζαντζάκη.
Βιογραφικά
Ο Νικόλας Πρεβελάκης διδάσκει πολιτική φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο Harvard. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν στη θεωρία της εκκοσμίκευσης, τον εθνικισμό και την εθνότητα και τη φιλοσοφία του προσώπου. Στα ελληνικό κυκλοφόρησε πρόσφατα το βιβλίο Φοβογλωσσα (με την Νικολετα Τσιτσανουδη), μια μελέτη για την γλωσσολογία και κοινωνιολογία του φόβου.
Η Ματίνα Γκόγκα είναι Μάνατζερ Ανάπτυξης Αναλυτικών Προγραμμάτων στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard. Κατέχει πτυχία και μεταπτυχιακές σπουδές στη Συμβουλευτική και Προσανατολισμό Σταδιοδρομίας (UoA), καθώς και στη Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ALBA Graduate Business School). Έχει μακροχρόνια εμπειρία στη διαχείριση ευρωπαϊκών έργων Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, σε Ευρωπαϊκά Δίκτυα για την Απασχολησιμότητα και την Εργασία, σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, και ενηλίκων.
3. ΛΕΩΝΙΔΑΣ Α. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ 8΄
Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
papakon@gmail.com
Τίτλος
«Τοπική ανάπτυξη, Κοινοτική πρωτοβουλία Leader και αγροτουρισμός»
Περίληψη
Πραγματοποίησα στο διάστημα Νοέμβριος 2023- Ιανουάριος 2024 μια σειρά εισηγήσεων προς τους κρατούμενους του σωφρονιστικού καταστήματος της Τρίπολης σε τρία βασικά θέματα (1) τοπική ανάπτυξη (2) χρηματοδότηση-κοινοτική πρωτοβουλία LEADER (γ) αγροτουρισμό. Θεώρησα απαραίτητο η εργασία να τους δώσει τη δυνατότητα να σκεφτούν το μέλλον τους και την επανένταξή τους.
Θέματα εισηγήσεων:
• Τοπική Ανάπτυξη: Η εισήγηση περιελάμβανε την ουσία και τη φιλοσοφία της τοπικής ανάπτυξης, τη δημιουργία κλίματος ομάδας στη τοπική κοινωνία, την αυτοοργάνωση
• Κοινοτική Πρωτοβουλία LEADER της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο της τοπικής ανάπτυξης
• Αγροτουρισμός ως βασική μορφή ήπιας τουριστικής δράσης με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον
Κάθε έγκλειστος πρόβαλε τον εαυτό του στη μελλοντική τους ζωή ως χρήσιμο στη κοινωνία. Πολλοί κατέθεσαν εργασίες για τους τόπους τους, Όλοι τους είχαν μια αναφορά «στο χωριό», ενώ ονειρεύτηκαν τι θα μπορούσαν να κάνουν την επομένη ημέρα.
Βιογραφικό
Δρ. Λεωνίδας Α. Παπακωνσταντινίδης, Ομότιμος Καθηγητής ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Ομότιμος Καθηγητής ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Περιφερειακής και Τοπικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Διευθυντής της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας, Ακαδημαϊκός, Επισκέπτης Καθηγητής CYPRESS Univ. Malawi (από 2021).
Δικηγόρος, Οικονομολόγος με Διδακτορικό στην Τοπική Ανάπτυξη, στέλεχος της Αγροτικής Τράπεζας μέλος της Επιτροπής Ευρωπαίων Εμπειρογνωμόνων για τον Αγροτουρισμό, εισηγητής της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας.
4. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΗΜΑ 6΄
Υποψήφια Διδάκτωρ ΤΘΣ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Εκπαιδευτικός
Kathrin.dima@yahoo.gr
Τίτλος
«Ανάπτυξη αναγνωστικών δεξιοτήτων και γραφής μέσω θεατρικών τεχνικών σε ομάδες Ρομά στο Αγροτικό Σωφρονιστικό Κατάστημα»
Περίληψη
Η παρούσα ανακοίνωση αποτελεί μια προσέγγιση για την ανάπτυξη αναγνωστικών δεξιοτήτων μέσω της χρήσης θεατρικών τεχνικών σε ομάδες Ρομά, που βρίσκονται έγκλειστοι σε Αγροτικό Σωφρονιστικό Κατάστημα. Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από τον Οκτώβριο 2023 μέχρι τον Φεβρουάριο 2024 σε μια ομάδα Ρομά (9) και ξένων (3) υποστηρίζει την ανάδειξη του αυτοσεβασμού και την ανάπτυξη της εκφραστικότητας μέσω των θεατρικών τεχνικών. Η παρούσα μελέτη ανέδειξε, εκτός από τη βελτίωση της μεταξύ τους σχέσης, τη σπουδαιότητα του εγγραμματισμού για τη ζωή τους στην καθημερινότητα, «κυρία, μάθε με, μάθε με να γράφω ελληνικά, η ζωή μου θα αλλάξει», «δεν πήγα ποτέ σχολείο και τώρα γράφω το όνομά μου και διαβάζω». Μέσα από τις καταγραφές των αποτελεσμάτων καταλήξαμε, επίσης, στο συμπέρασμα ότι η αλληλεπίδραση και η συνεργασία της ομάδας των φυλακισμένων Ρομά, κατά την ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής, που προκύπτουν από τις θεατρικές τεχνικές, ενισχύουν τις προοπτικές τους για μια επιτυχή επανένταξη στην κοινωνία.
Βιογραφικό
Η Αικατερίνη Δήμα είναι Υποψήφια Διδάκτωρ του ΤΘΣ της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει ολοκληρώσει το ΠΜΣ του ίδιου Τμήματος και έχει φοιτήσει στο ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ. Έχει εκπονήσει συγγραφικό έργο και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Έχει προσφέρει εθελοντικό έργο στα Σωφρονιστικά Καταστήματα της Αργολίδας, της Τρίπολης και του Κορυδαλλού.
5. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΗΜΑ & ΕΛΠΙΔΑ ΣΤΡΑΤΟΥ 10΄
Εργοθεραπεύτρια, ΜΑ, Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
estratou@hotmail.com
Τίτλος
«Κουκλοθέατρο στις φυλακές: Μια προσέγγιση αυτοεκφραστικής απελευθέρωσης»
Περίληψη
Η παρούσα ανακοίνωση εστιάζεται στην πρωτοποριακή προσέγγιση της χρήσης του κουκλοθεάτρου ως μέσου αυτοεκφραστικής απελευθέρωσης για τους έγκλειστους των φυλακών. Μέσα από τη διαδρομή της ανάπτυξης της θεατρικής εκφραστικότητας και απελευθέρωσης με τη δημιουργία του σεναρίου, της κατασκευής της κούκλας έως την παράσταση μπροστά στα παιδιά τους σε μια ειδική γιορτή, οι έγκλειστοι ανακάλυψαν τον εαυτό τους, όπως και νέες δυνατότητες εξέλιξης. Είπαν: «Λίγο ντράπηκα. Πώς θα μιλήσω, μην παρεξηγηθώ, αν θα αρέσει αυτό που κάναμε. Τελικά όταν μπήκαμε μέσα, τα ξέχασα όλα», «Από τα μαθήματα έμαθα, ότι όλα μπορείς να τα παλέψεις». Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, το κουκλοθέατρο έγινε ένας δυναμικός τρόπος αυτο-εξέλιξης και έκφρασης της δημιουργικότητας για τους έγκλειστους προσφέροντας μια προοπτική απελευθέρωσης από τα στενά όρια της φυλακής και μια ευκαιρία αποδοχής.
Βιογραφικά
Η Αικατερίνη Δήμα είναι Υποψήφια Διδάκτωρ του ΤΘΣ της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει ολοκληρώσει το ΠΜΣ του ίδιου Τμήματος και έχει φοιτήσει στο ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ. Έχει εκπονήσει συγγραφικό έργο και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Έχει προσφέρει εθελοντικό έργο στα Σωφρονιστικά Καταστήματα της Αργολίδας, της Τρίπολης και του Κορυδαλλού.
Η Ελπίδα Στράτου είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Εργοθεραπείας, του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Εργάζεται ως Εργοθεραπεύτρια στο Ψυχιατρικό Τμήμα, του Γ. Ν. Αργολίδας με κύριο ενδιαφέρον τις ομάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης. Έχει προσφέρει εθελοντική εργασία στα εκπαιδευτικά προγράμματα που οργάνωσε το ΜΠΣ του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου, στα Καταστήματα Κράτησης της Τίρυνθας, του Ναυπλίου και της Τρίπολης.
6. ΜΑΡΙΝΑ ΤΣΑΓΡΗ 8΄
Κοινωνική Λειτουργός, φοιτήτρια του ΠΜΣ
marinatsagris@gmail.com
Τίτλος
«Ο φανταστικός θησαυρός»
Περίληψη
Σχεδιάσαμε και παρείχαμε ένα πρόγραμμα Εκπαιδευτικού Δράματος στις φυλακές Ναυπλίου, διάρκειας δεκατεσσάρων συναντήσεων. Οι συμμετέχοντες ήταν δεκαοκτώ ενήλικες άνδρες. Το ζητούμενο των συναντήσεων ήταν η ενίσχυση της αυτοαντίληψης. Οι συναντήσεις μας κλιμακώθηκαν σταδιακά και φυσικά ξεκίνησαν από καθιερωμένες διαδικασίες, παιχνίδια και τεχνικές με στόχο τη γνωριμία της ομάδας και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Ύστερα μερα με τη μέρα, η ομάδα δημιούργησε μια φανταστική ιστορία, μέσα στην οποία ζήσαμε για κάποιο καιρό, παίξαμε, εξερευνήσαμε. Ήταν μια δική μας ιστορία για αυτό και την γράψαμε όπως θέλαμε. Και εμείς, οι ήρωες της ιστoρίας μας, οι “Ναυαγοί” ήμασταν όπως θέλαμε να είμαστε. Ναυαγήσαμε λοιπόν σε ένα έρημο νησί, μπλέξαμε στο κυνήγι ενός φανταστικού θησαυρού και όταν τον ανακαλύψαμε, είδαμε πως δεν ήταν άλλος από τον ίδιο μας τον εαυτό. Μα δεν θα καταφέρναμε να τον βρούμε, ψάχνοντας μόνοι. Η περιπέτεια που ζήσαμε καταγράφηκε σε μορφή εικονογραφημένου διηγήματος. Κάπως έτσι λοιπόν, κατορθώσαμε συλλογικά να στήσουμε μια νοητή απόδραση… προς τα μέσα.
Βιογραφικό
Είναι κοινωνική Λειτουργός και έχει εργαστεί με κοινότητες Ρομά, με πρόσφυγες και μετανάστες, καθώς και στην δημόσια εκπαίδευση σε δομές Ειδικής Αγωγής. Έχει ολοκληρώσει πλήθος σεμιναρίων, παίζει ακορντεόν και εξειδικεύεται στην θεραπευτική ιππασία. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Π.Μ.Σ. «Δραματική τέχνη και παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση και δια βίου μάθηση», στα πλαίσια του οποίου παρέχει εθελοντικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε ομάδες κρατουμένων.
7. ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΑΛΑΓΙΑΝΝΗ 8΄
Καθηγήτρια ευρωπαïκής λογοτεχνίας και πολιτισμού, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
vlalag@uop.gr
Τίτλος
«Μιλώντας για τον πόλεμο στις φυλακές της Τρίπολης»
Περίληψη
Η θεματική του πολέμου και των συνεπειών του αναπτύχθηκε σε διαδοχικές συναντήσεις στο σωφρονιστκό κατάστημα της Τρίπολης στη διάρκεια του 2023. Στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και σε εκείνον της Συρίας, οι συζητήσεις με τους έγκλειστους περιελάμβαναν θέματα που πηγάζουν από τον λόγο περί πολέμου, όπως η απώλεια, το τραύμα, η αναγκαστική μετανάστευση και η συγκατοίκηση με ανθρώπους από διάφορες κουλτούρες. Αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα, σε πεζό και ποίηση, καθώς και εικαστικά έργα παλαιότερα και σύγχρονα, αποτέλεσαν τη βάση για την παρουσίαση αυτών των θεματικών.
Βιογραφικό
Η Βασιλική Λαλαγιάννη είναι καθηγήτρια της ευρωπαïκής λογοτεχνίας και του πολιτισμού στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στις λογοτεχνίες της μετανάστευσης και της εξορίας, στις κουλτούρες της Μεσογείου, στην ταξιδιωτική λογοτεχνία και στη γυναικεία γραφή.
8. ΘΕΟΔΩΡΑ ΝΤΟΡΕΤΤΑ ΑΣΤΕΡΗ 8΄
Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης Πειραιά
tasteri@primedu.uoa.gr
Τίτλος
«Έγκλειστοι Ρομά: Πώς μιλούν για τη ζωή τους μέσα από τα ανθρώπινα δικαιώματα;»
Περίληψη
Στις αγροτικές φυλακές της Τίρυνθας συναντά κανείς πολλούς νεαρούς έγκλειστους Ρομά που βρίσκονται εκεί, συχνά όχι για πρώτη φορά. Είναι πρόσχαροι, συμμετέχουν ζωηρά στις θεατροπαιδαγωγικές παρεμβάσεις ΔρΤεΠΤεΔΒΜ -Πα.Πελ. του θέλουν να μάθουν καινούρια πράγματα και απολαμβάνουν το τραγούδι. Όταν όμως η συζήτηση έρχεται στα δικαιώματα του ανθρώπου οι άνθρωποι αφηγούνται τα αδιέξοδα και τον φαύλο κύκλο εγκατάλειψης του σχολείου, φτώχειας και παραβατικότητας. Οι αφηγήσεις τους εμπεριέχουν το παράπονο, το όνειρο αλλά και την ελπίδα να καταφέρουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να «ξεφύγουν», να μην επαναληφθεί η ιστορία της κοινότητας. Το θεωρητικό υπόβαθρο, η μεθοδολογία εμψύχωσης της συζήτησης και αποτύπωσης των αφηγημάτων στο χαρτί έχουν παρουσιαστεί στην έκδοση Αστέρη, Ντ. (2022). Συζητώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα με κρατούμενους (επιστημονική επιμέλεια: Κοντογιάννη, Α.). Άπαρσις, ISBN978-618-5624-39-2
Βιογραφικό
Η δρ. Θεοδώρα- Ντορέττα Αστέρη είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ ΔρΤεΠΤεΔΒΜ -Πα.Πελ., εισηγήτρια σε θέματα ειδικής αγωγής σε ΠΜΣ του ΕΚΠΑ. Υπήρξε μέλος τους διεθνούς δικτύου Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Σύμβουλος ΙΕΠ και Προϊσταμένη Τμήματος για την Εκπαιδευτική Καινοτομία και Ενταξιακή Εκπαίδευση και επιμορφώτρια του προγράμματος ΥΠΑΙΘ/ΑΓΟΝΗ-ΓΟΝΙΜΗ ΓΡΑΜΜΗ Human Rights for Beginners.
9. ΜΑΡΙΑ ΠΑΡΤΣΙΛΙΒΑ 8΄
Θεατρολόγος, Εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής
marian_13@windowslive.com
Τίτλος
Με «Ινδιάνικες αγκαλιές γεμάτες χρώματα» και με όσους «Κύκλους κάνει το μυαλό μου», παίρνουμε «Μια ανάσα… ταξίδι ζωής» σε Καταστήματα Κράτησης
Περίληψη
Στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού υλοποιήθηκαν δύο θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για την ενδυνάμωση των σχέσεων των γονέων με τα παιδιά τους. Στο πρώτο, με τίτλο «Κύκλους κάνει το μυαλό μου», σε συνεργασία με την Άννα Δεληγιάννη, οδηγήσαμε την ομάδα, μέσα από ποικίλες τεχνικές θεάτρου και πειραματικής ζωγραφικής, σε ένα κύκλο ένωσης, εμπειριών, συναισθημάτων και αναμνήσεων. Έπειτα, σκορπίζοντας «Ινδιάνικες αγκαλιές γεμάτες χρώματα», μαζί με την Έφη Χατζηαδάμου, οι εκπαιδευόμενοι επινόησαν τη δική τους ιστορία, τραγούδησαν και χόρεψαν στον ρυθμό των χρωμάτων, των αρωμάτων και της αγάπης. Συνεχίζοντας με την ίδια συνεργάτιδα το ταξίδι μας στον εθελοντισμό στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Χαλκίδας, οραματιστήκαμε να δώσουμε «Μια ανάσα… ταξίδι ζωής» στους εγκλείστους, με απώτερο στόχο την ενδυνάμωση, την ενίσχυση της αυτοέκφρασης και τον οραματισμό μιας νέας ζωής. Με αφορμή την Οδύσσεια, πειραματιζόμαστε με τεχνικές του Θεάτρου της Επινόησης, ακροβατώντας ανάμεσα στη μνήμη και στο όνειρο, με στόχο την παρουσίαση ενός έργου work in progress.
Βιογραφικό
Η Μαρία Παρτσιλίβα είναι πτυχιούχος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και του ΠΜΣ «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει υλοποιήσει εθελοντικά προγράμματα στα Καταστήματα Κράτησης Τίρυνθας, Κορυδαλλού και Χαλκίδας. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
10. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ 8΄
Δρ. παιδαγωγικής
dimitriadis.pixel@gmail.com
Τίτλος
«Από τις φυλακές Κορυδαλλού στην άκρη του κόσμου: οι εποχές διεισδύουν για ένα φανταστικό ταξίδι»
Περίληψη
Η ομιλία σχετίζεται με τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση ενός προγράμματος τεσσάρων συναντήσεων στους έγκλειστους των φυλακών Κορυδαλλού από τον Δεκέμβριο του έτους 2023 η βάση του οποίου αποτελούσε η επεξεργασία των τεσσάρων εποχών και ενός φαντασιακού ταξιδιού μέσω θεατροπαιδαγωγικών ασκήσεων Η εφαρμογή έγινε από δύο εμψυχωτές. Στην αρχή πραγματοποιούνταν σχετικές με το εκάστοτε θέμα ασκήσεις για το πέρασμα από το πραγματικό στο μυθοπλαστικό περιβάλλον όπως ασκήσεις γνωριμίας, ετοιμότητας και συγκέντρωσης σε κύκλο, κίνησης στον χώρο, παντομίμας και μίμησης. Στη συνέχεια αξιοποιήθηκαν διαφορετικές τεχνικές όπως χρήση καρτών και αντικειμένων και σύνδεση με τόπους ταξιδιού ή αυτοσχεδιασμός στοιχείων τεσσάρων εποχών με βάση της τεχνικής της ουδέτερης μάσκας. Στο τέλος έγιναν σκηνικοί αυτοσχεδιασμοί για ένα φανταστικό ταξίδι, για χειμωνιάτικες ιστορίες σε σπίτια ή για το ταξίδι ενός φύλλου. Στο τέλος οι συμμετέχοντες ζωγράφισαν αποτύπωσαν τις ιστορίες τους και όπως οι ίδιοι είπαν ευχαριστήθηκαν ένα φαντασιακό ταξίδι και ίσως να ήθελαν να διαρκέσει λίγο ακόμα.
Βιογραφικό
Τελείωσε το τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, πραγματοποίησε μεταπτυχιακό στην αρχαιολογική έρευνα στο πανεπιστήμιο του York και ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Πάντειο πανεπιστήμιο γι τη διδασκαλία της ιστορίας μέσω θεατρικού παιχνιδιού με στόχο τη διαπολιτισμική εκπαίδευση των μαθητών της Δ Δημοτικού. Δούλεψε ως εμψυχωτής σε κοινότητες Ρομά ενώ έχει εργαστεί στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στον τομέα της διδασκαλίας και της έρενας.
11. ΤΑΤΙΑΛΕΝΑ ΚΑΤΕΧΗ 8΄
Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Φιλόγογος, παιδαγωγός.
tatialena90@hotmail.com
Τίτλος
«Μια φορά την εβδομάδα γίνομαι κι εγώ παιδί»
Περίληψη
Από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι τον Μάρτιο του 2023 πραγματοποιήσαμε ένα κύκλο βιωματικών προγραμμάτων Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση στο Αγροτικό Κατάστημα Κράτησης Τίρυνθας. Χρησιμοποιήθηκαν Τεχνικές Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση, Αυτοσχεδιασμού, Σωματικού Θεάτρου καθώς και Δραματοθεραπείας. Η ομάδα αποτελούνταν κυρίως από Ρομά και αραβόφωνους. Καθώς υπήρχε δυσκολία στην λεκτική επικοινωνία λόγω γλώσσας δόθηκε έμφαση στην μη λεκτική επικοινωνία. Καταφέραμε να επικοινωνήσουμε όλοι μαζί μιλώντας την παγκόσμια γλώσσα. Τη γλώσσα του σώματος και της ψυχής. Χρησιμοποιήσαμε την ουδέτερη μάσκα, γεννηθήκαμε και ανακαλύψαμε τον κόσμο από την αρχή. Φτιάξαμε νέους χαρακτήρες όπως ακριβώς θα θέλαμε να ήμασταν, Γελάσαμε πολύ, γνωρίσαμε ο ένας τον άλλον πέρα από την επιφάνεια, ανακάλυψε ο κάθε ένας για τον εαυτό του κομμάτια που είχε μάλλον ξεχάσει και το σημαντικότερο γίναμε έστω και για λίγο πάλι παιδιά. Ο τίτλος που επέλεξα είναι μια φράση που είπε ένα μέλος της ομάδας μας κι είναι μια φράση που δεν θα ξεχάσω πότε. Πολλά παιδιά μεγάλωσαν νωρίς αλλά ποτέ δεν είναι αργά να γίνουν και πάλι παιδιά.
Βιογραφικό
Η Τατιαλένα Κατέχη είναι απόφοιτη του τμήματος Φιλολογίας με κατεύθυνση Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα Υποκριτικής στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης Ιάκωβος Καμπανέλλης. Ολοκληρώνει τις Μεταπτυχιακές τις σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και έχει ξεκινήσει σπουδές σχετικές με τη Δραματοθεραπεία. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων. Έχει δουλέψει ως παιδαγωγός και ως τουριστικός συνοδός. Επίσης, έχει εργαστεί εθελοντικά σε δομές ανηλίκων καθώς και σε σωφρονιστικά καταστήματα.
12. ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ 8΄
Δρ. Βασίλης Μανουσάκης
vasmanous@gmail.com
Τίτλος
«Μια Ιστορία Δρόμος: η αποτύπωση της φυλάκισης με τη Δημιουργική Γραφή»
Περίληψη
Στην ανακοίνωση αυτή θα περιγραφεί η εμπειρία της διδασκαλίας της Δημιουργικής Γραφής σε κρατούμενους του σωφρονιστικού ιδρύματος Κορυδαλλού και το πώς οι ιστορίες τους μπορούν να αποτελέσουν μέσο για την αναμόρφωσή τους και τη συνέχιση της ζωής τους μετά την αποφυλάκισή τους ή της ζωής τους μέσα στη φυλακή. Με άλλα λόγια, θα καταδειχθεί η αξία της δημιουργικής έκφρασης ως μέσο απελευθέρωσης πρώτα του νου και της ψυχής και μετέπειτα και του φυσικού σώματος. Μέσα από τις ασκήσεις που δόθηκαν οι κρατούμενοι εξέφρασαν τους φόβους, τις εμπειρίες της φυλάκισής τους, τις επιθυμίες τους και περιέγραψαν τις ζωές τους. Και όπως αποδείχθηκε, η Δημιουργική Γραφή με την καθοδήγηση ενός ικανού εκπαιδευτή μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για ενδοσκόπηση και αλλαγή.
Βιογραφικό
O Βασίλης Μανουσάκης είναι συγγραφέας, μεταφραστής, σύμβουλος ψυχικής υγείας και πανεπιστημιακός. Έχει εκδώσει τρία βιβλία ποίησης και δύο βιβλία με διηγήματα. Μεταφράζει ποίηση, διηγήματα και ειδικεύεται στην Οπτικοακουστική Μετάφραση. Διδάσκει Δημιουργική Γραφή στο New York Writers Workshop, ενώ σε μόνιμη βάση διδάσκει στο Αμερικανικό Κολέγιο (Deree) και στο πανεπιστήμιο Πατρών.
13. ΞENH ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 8΄
Εισαγγελέας Αρείου Πάγου ε.τ.
Τίτλος
«Η σημασία της Εκπαίδευσης των εγκλείστων στα Σωφρονιστικά Καταστήματα»
Περίληψη
Η Εκπαίδευση είναι πολύ σημαντικός παράγοντας της εξέλιξης της προσωπικότητας και αλλαγής του αυτοσυναισθήματος και αυτοεκτίμησης. Οι έγκλειστοι με τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν μπορεί να επιτύχουν μελλοντικά στην επαγγελματική τους εξέλιξη και στην οικογενειακή τους ζωή Έτσι μπορούμε να πούμε ότι η εκπαίδευση εντός της φυλακής συντελεί στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη και στη μη υποτροπή. Τα μαθήματα εντός της φυλακής συντελούν στην επικοινωνία μεταξύ των εγκλείστων, στη γνωριμία με διδάσκοντες/ουσες, που αποτελούν τον «έξω κόσμο», στην απόκτηση πολλών δεξιοτήτων, και προ παντός δυνατοτήτων συζήτησης και επεξεργασίας πολλών θεμάτων που τους απασχολούν. Με τις διεργασίες αυτές μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις, να δέχονται τον άλλον και να αποκτούν ενσυναίσθηση. Συχνά η εκπαίδευση οδηγεί σε αναδιαμόρφωση απόψεων , θέσεων και στάσεων ζωής.
Η εκπαίδευση δίνει εφόδια για την καλή εκτέλεση οποιασδήποτε μελλοντικής εργασίας αλλά και εργαλείο πρόληψης δυσάρεστων καταστάσεων, καθώς και ασπίδα της ψυχικής και σωματικής υγείας.
Βιογραφικό
Εισαγγελέας Αρείου Πάγου ε.τ. Πτυχιούχος Νομικής Σχολής (Α.Π.Θ), Μεταπτυχιακό στο «Ποινικό Δίκαιο και Ποινικό Δικονομικό Δίκαιο» στο ΕΚΠΑ. Εξειδίκευση, (3ετές Πρόγραμμα Προαγωγής Ψυχικής Υγείας- Α’ Ψυχιατρική Κλινική ΕΚΠΑ, King’s College & E.T.H.I.C.S.). Εισήλθε στο Εισαγγελικό Σώμα το 1978, η δεύτερη γυναίκα στην Ελλάδα. Από 1983-1990 και 1995-1998, Εισαγγελέας Ανηλίκων Αθηνών. Tο 2012, Aντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, 2016-2019 Eισαγγελέας του Αρείου Πάγου.
Η Βαλεντίνα Μιχαήλ, υποψήφια διδάκτορας του ΤΘΣ και εθελόντρια στο πρόγραμμά μας, θα παρουσιάσει δια ζώσης την εργασία της, «Είμαι έγκλειστος, μπορώ να ονειρεύομαι πίσω από το συρματόπλεγμα;» το Σάββατο 13 Απριλίου στις 12.10΄ το μεσημέρι.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ