«Ναι» από το ΚΑΣ στην Μαρίνα Ναυπλίου – Ο γολγοθάς του έργου μέχρι την τελική έγκριση

Ξεκίνησε ως στόχευση το 2009, 14 χρόνια πριν! Αυτή όμως φαίνεται πως είναι η μοίρα των μεγάλων έργων στην Ελλάδα. Να μετρούν πλέον της 10ετιάς- στις καλύτερες των περιπτώσεων, προκειμένου να υλοποιηθούν. Τα παραδείγματα είναι και στην Πελοπόννησο πολλά, ακόμα κι αν μιλάμε για έργα ζωτικής σημασίας, θα αναφέρουμε τα έργα που αφορούν την διαχείριση των υδάτων σε Αργολίδα και Κορινθία, τα έργα σε Ανάβαλο και Ασωπό που ξεκίνησαν προ 20ετίας και ακόμα αναμένουν ολοκλήρωση!

Εν προκειμένω ο λόγος είναι για την μαρίνα Ναυπλίου, μην φαντάζεστε πως τα έργα τουριστικής υποδομής και ανάπτυξης έχουν καλύτερη μοίρα.

Η Μαρίνα Ναυπλίου λοιπόν ξεκίνησε ως σχέδιο το 2009. Η σύμβαση για την κατασκευή της με την μέθοδο ΣΔΙΤ, υπεγράφη τον Απρίλιο του 2023  σε πανηγυρική εκδήλωση στο Βουλευτικό, με πλήθος επισήμων και παρουσία του τότε υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια ! Μάλιστα η μέθοδος ήταν πρωτοποριακή, η μαρίνα Ναυπλίου είναι η μόνη που κατασκευαζόταν με την σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου όμως… δεν κατασκευάστηκε, τουλάχιστον όχι ακόμα!

Ο Υπουργός Κικίλιας τότε, θέλοντας να δείξει την σπουδαιότητα του έργου, δήλωνε: «το Ναύπλιο είναι μοναδικής ομορφιάς, ξεχωριστός προορισμός, το ίδιο το Ναύπλιο είναι brand από μόνο του και φυσικά οι υποδομές παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο για την ανάπτυξη για το σήμερα και το αύριο. Αναβαθμίζουμε τον ιστορικό προορισμό και φέρνουμε νέα έσοδα»

Στις 26 Νοεμβρίου 2021, επίσης στο Βουλευτικό και σε πανηγυρική εκδήλωση παρουσία του ιδίου υπουργού είχε υπογραφεί η παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του τουριστικού λιμένα – μαρίνας Ναυπλίου, από το Υπουργείο Τουρισμού στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.

Ο υπουργός Τουρισμού υπέγραψε την παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του τουριστικού λιμένα – μαρίνας Ναυπλίου

Των παραπάνω είχε προηγηθεί το 2019 η αρχική έγκριση της μελέτης κατασκευής με την μέθοδο ΣΔΙΤ, εξέλιξη που τον Μάρτιο του 2019 είχε οδηγήσει τον τότε δήμαρχο Ναυπλιέων Δημήτρη Κωστούρο σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, να δηλώσει:

«Η μαρίνα του Ναυπλίου δεν θα λειτουργήσει μόνο σαν ένα έργο του Ναυπλίου, ούτε καν της Περιφέρειας. Είναι ένα εθνικό έργο και νομίζω πως πρέπει να είναι υπερήφανος όποιος συμμετέχει στην κατασκευή και υλοποίηση ενός εθνικού έργου» τόνισε ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτρης Κωστούρος, μιλώντας προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, με αφορμή την έγκριση για την μελέτη που αφορά το ΣΔΙΤ της μαρίνας του Ναυπλίου. Η μαρίνα του Ναυπλίου θα εξελιχθεί σε επικεφαλής ενός δικτύου αγκυροβολίων και μαρινών που υπάρχει και στην περιφέρεια Πελοποννήσου αλλά και στην χώρα μας γενικότερα».

Το Υπουργείο Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ωστόσο έβαλε αναχώματα στην κατασκευή του έργου που θα αλλάξει την τουριστική φυσιογνωμία του Ναυπλίου σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «επειδή η πολύ μεγάλη κλίμακα του μετώπου του προτεινόμενου κτιριακού συγκροτήματος, η ομοιομορφία των κτιρίων που το απαρτίζουν και αναπτύσσονται σε εξαιρετικά μεγάλο μήκος και η χρήση αναγνωρίσιμων μορφών προερχόμενων από άλλα περιβάλλοντα δεν συνάδουν με την προστατευόμενη –από την αρχαιολογική νομοθεσία – Παλαιά Πόλη του Ναυπλίου και με τα εξέχοντα μνημεία της».

Το… ανάχωμα είχε 9 συνολικά σημεία, ήτοι οι εκτελούντες το έργο (Περιφέρεια Πελοποννήσου, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ναυπλίου και ΤΕΚΑΛ Α.Ε.)  έπρεπε να τροποποιήσουν την αρχιτεκτονική μελέτη.

Το ΥΠΠΟΑ θέτει εννέα βασικούς όρους στην τροποποίηση της μελέτης για το έργο και συγκεκριμένα:

1) Να προβλεφθεί σύνδεση των κτηρίων της Μαρίνας Ναυπλίου με την πόλη.

2) Να αμβλυνθεί η συνέχεια του μετώπου των κτηρίων.

3) Να μειωθεί η άσφαλτος και το μήκος των οδών.

4) Προκειμένου να αποφευχθεί η εντύπωση ομοιομορφίας των κτηρίων, να μειωθούν οι αλλεπάλληλες ευθείες σε αυτά, καθώς επίσης να προβλεφθεί διαφοροποίηση των υψών και ποικιλομορφία των όψεων των επιμέρους κτηρίων. 5) Nα καταργηθούν τα φυτεμένα δώματα στα κτήρια. Βατά δώματα δύνανται να προβλεφθούν, σε περιορισμένη μόνο έκταση.

6) Το μέγιστο ύψος των κτηρίων να ανέρχεται στα 4,5 μέτρα

7) Να απλοποιηθούν οι χαράξεις στον περιβάλλοντα χώρο των κτηρίων.

8) Οι φυτεύσεις στον περιβάλλοντα χώρο των κτηρίων να προσαρμοσθούν, λαμβανομένης υπόψη της γειτνίασης της περιοχής με τη θάλασσα.

9) Nα ανασχεδιαστεί το θέατρο, με ηπιότερη κλίση, σε συνδυασμό με τις διαμορφώσεις υπαιθρίου χώρου, μορφολογικά δε να μην μιμείται αρχαίο θέατρο.

Η φιλοσοφία των τροποποιήσεων ήταν « να συνάδουν με την προστατευόμενη από την αρχαιολογική νομοθεσία παλαιά Πόλη του Ναυπλίου».

«Η επένδυση  θα υλοποιηθεί» ξεκαθάρισε σε όλους τους τόνους το λιμενικό ταμείο Ναυπλίου απαντώντας στους φόβους και στις αναφορές περί ακύρωσής του. «Το έργο θα γίνει κανονικά και δεν υφίσταται  από το ΚΑΣ απόρριψη της κατασκευής της Μαρίνας αλλά τροποποίηση της υφισταμένης αρχιτεκτονικής μελέτης η οποία και θα υποβληθεί εκ νέου» αναφέρθηκε χαρακτηριστικά με τις εξελίξεις να δικαιώνουν!

Η τροποποιημένη στα 9 σημεία αρχιτεκτονική μελέτη κατατέθηκε και το ΚΑΣ έβαλε στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης της  9ης Απριλίου 2024 (16ο θέμα συζήτησης ) την  “Έγκριση ή μη της  αρχιτεκτονικής μελέτης του έργου: «Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, τεχνική διαχείριση και εκμετάλλευση τουριστικού λιμένα (μαρίνας) Ναυπλίου”.  Η είδηση λέει πως η απόφαση του Συμβουλίου είναι θετική και το έργο, 15 χρόνια μετά την σύλληψή του, υλοποιείται!

Το έργο των 25 εκατ. ευρώ προβλέπει την κατασκευή τουριστικής μαρίνας χωρητικότητας 210 θέσεων στο Ναύπλιο, 500 μέτρα βόρεια από το υπάρχον λιμάνι, με δυνατότητα σε αυτή ελλιμενισμού σκαφών μήκους 8 έως 12 μέτρα. Οι υποδομές που προβλέπονται τόσο στη θαλάσσια όσο και στη χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα Ναυπλίου, αφορούν στη λειτουργία και διαχείριση των θέσεων ελλιμενισμού μόνιμων, διερχόμενων σκαφών, των βασικών και πρόσθετων υπηρεσιών των εμπορικών χρήσεων που θα αναπτυχθούν στην χερσαία περιοχή, καθώς και του αντίστοιχου χώρου στάθμευσης.

Στα έργα και εγκαταστάσεις της μαρίνας περιλαμβάνονται πάσης φύσεως λιμενικά έργα και τυχόν βυθοκορήσεις, οι απαραίτητες προσχώσεις του θαλάσσιου χώρου (παράλιου και χερσαίου) για τη διαμόρφωση της χερσαίας ζώνης, καθώς και οι πάσης φύσεως κτιριακές εγκαταστάσεις και διαμορφώσεις του περιβάλλοντος χώρου για δραστηριότητες υποστήριξης του τουριστικού λιμένα, τουριστικής αξιοποίησης, εκμετάλλευσής τους και υποστήριξης των συναφών (συμπεριλαμβανομένης της χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών) και λοιπών εμπορικών δραστηριοτήτων.

Όσον αφορά στις κτιριακές εγκαταστάσεις, η μέγιστη συνολική δόμηση ανέρχεται σε 3.014 τετραγωνικά μέτρα, που περιλαμβάνουν το κτίριο της σχολής ναυταθλητισμού, υποδομές εστίασης και αναψυχής, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, ναυτικό όμιλο, σούπερ μάρκετ, καθώς επίσης και γραφεία διοίκησης και πύργο ελέγχου της Μαρίνας. Προβλέπονται επίσης εκτεταμένοι χώροι πρασίνου, κοινόχρηστοι χώροι και χώροι αθλοπαιδιών.

Χριστίνα Τσιορωτά

Σχετικά

Advertisment
Advertismentspot_img

Περισσότερα