24 °C Argos, GR
14 Αυγούστου 2022

Κωνσταντίνος Λυγνός: Χριστουγεννιάτικη Ιστορία…

Έχω γράψει και πει πολλές φορές ότι ο Μάνος Χατζιδάκις υπήρξε για μένα πάντοτε μία πολύ σημαντική επιρροή. Πολύ περισσότερο την εποχή που έχοντας τελειώσει με ωδεία και πανεπιστήμια προσπαθούσα να βρω  το δρόμο μου. Πιστεύω πως αυτό είναι κάτι που συνέβη σε πολλούς μουσικούς της εποχής μου, συνθέτες, όσο και εκτελεστές. Πέρα από όμως από αυτή, την κάπως ειδική σχέση με το «συνάφι», υπάρχει και μία άλλη πλευρά. Είναι αυτή που εύστοχα επεσήμανε ο Γιώργος Κουρουπός σε μία συνέντευξη που κάποτε του πήραμε για το περιοδικό ΠΟΛΥΤΟΝΟν. Με μόνο κριτήριο τη μουσική, η προσφορά του Νίκου Σκαλκώτα, του Γιάννη Χρήστου, ή του Ιάννη Ξενάκη είναι πολύ μεγάλη. Αν όμως σκεφτούμε το τί έκανε ο Χατζιδάκις για την ελληνική μουσική αλλά και τον ελληνικό πολιτισμό γενικότερα, δεν υπάρχει σύγκριση.

Αγαπάω σχεδόν όλα τα τραγούδια του Χατζιδάκι, όμως συμφωνώ απόλυτα με τα παραπάνω. Δράσεις όπως το Τρίτο Πρόγραμμα, η Ορχήστρα των Χρωμάτων και πολλά ακόμα, πηγαίνουν πολύ πιο πέρα από τα τραγούδια και την αγάπη ενός μεγάλου κοινού. Πρόκειται για μία συνολική προσφορά που έχει να κάνει με τον ελληνικό πολιτισμό τριών τουλάχιστον δεκαετιών. Όχι μόνο με το όποιο δικό του έργο, μικρό ή μεγάλο, αυτό που συνήθως απασχολεί αποκλειστικά τους περισσότερους συνθέτες. Είναι κάτι με το οποίο ο άλλος μεγάλος πόλος της ίδιας εποχής, ο Μίκης Θεοδωράκης, βρέθηκε στον αντίποδα. Όχι μόνο δεν ασχολήθηκε με κάτι από όλα αυτά, αλλά όποτε του δόθηκε η ευκαιρία ασχολήθηκε μόνο με τα δικά του…

[hfe_template id='397365']

Όλα αυτά όμως είναι μάλλον πολύ βαριά για τις Γιορτές…. Εδώ λοιπόν ένα κομμάτι με «πειραγμένο» ένα πολύ γνωστό τραγούδι από αυτά που όλοι αγαπήσαμε: Η «Οδός Ονείρων», σε παραλλαγές για μικρή ορχήστρα.  Στο video φωτογραφίες του Μάνου και των φίλων του, σκίτσα του Αργυράκη και  εικόνες της Αθήνας που καταλήγουν σε μία Χριστουγεννιάτικη Οδό Αιόλου, μίας άλλης εποχής. Tέλος ’50 ή αρχές του ‘60.

Η εκτέλεση προέρχεται από ζωντανή ηχογράφηση που έγινε στην Κωνσταντινούπολη σε συναυλία του Πατριαρχείου.

ΚΑΛΗ (οπτική) ΑΚΡΟΑΣΗ!!

Κωνσταντίνος Α. Λυγνός

Συνθέτης

Ασχολείται για πρώτη φορά με την μουσική στις αρχές του ’60 όταν παίρνει μαθήματα κιθάρας, μαθαίνει πιάνο μόνος του και συμμετέχει σε rock συγκροτήματα. Το 1969 γράφεται στο Ελληνικό Ωδείο και παίρνει το Πτυχίο Ωδικής το 1971, ενώ παράλληλα μελετά ιδιωτικά με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου και κάνει μαθήματα πιάνου με την Χ. Τόμπρα. Την ίδια εποχή μελέτησε Βυζαντινή και Δημοτική μουσική με τον Μ. Φ. Δραγούμη και δούλεψε στο νεοσύστατο Ελληνικό Εργαστήρι Ηλεκτρονικής Μουσικής με τον  Στέφανο Βασιλειάδη όπου παρουσίασε ηλεκτροακουστικά κομμάτια. Το 1974 έγινε μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (Ε.Ε.ΣΥ.Μ).

Από το  1975 ως το 1976, εργάστηκε δημοσιογραφικά δημοσιεύοντας άρθρα, κριτικές, και συνεντεύξεις, ανάμεσα του και με τη Δόμνα Σαμίου. Στο πλαίσιο αυτό κάλυψε εκτενώς την επιστροφή του Ιάννη Ξενάκη στην Ελλάδα.

Τον Νοέμβριο του 1976, γράφτηκε στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Σύνθεσης  (Post-Graduate Composition Course) του Guildhall School of Music and Drama στο Λονδίνο. Κατά την παραμονή του στη Βρετανία εργάστηκε στο Ηλεκτροακουστικό Εργαστήρι του Morley College, έγινε μέλος της Society for the Promotion of New Music και παρακολούθησε σεμινάρια με τους Witold Lutoslawski και Hans-Werner Henze στο Britten-Pears School of Advanced Musical Studies. Από τέλος του ‘70 αρχίζει να παίρνει αποστάσεις από το τη διεθνή πρωτοπορία. Το ρεύμα κυριαρχεί ακόμα και στη Βρετανία, κυρίως στον Ακαδημαϊκό χώρο, αν και σε κάπως πιο «ελαφρά» μορφή.  Αποφασίζει να συνεχίσει τη μελέτη μόνος του.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα το 1990, γράφει και παρουσιάζει αυτό που θεωρεί «Έργο 1»: Έναν κύκλο τραγουδιών σε αγγλική γλώσσα με ελληνική θεματογραφία: A Baker’S Dozen of Greek Songs (στα ελληνικά Η Δωδεκάδα του Φούρναρή). Χάρη σε αυτό γνωρίζεται με τον Θόδωρο Αντωνίου και γίνεται μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών το 1993. Από το 1996 και για δύο χρόνια υπήρξε μουσικός συντονιστής του British Graduates Society. Επίσης ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας Καλλιτεχνική Εστία Συνθετών (Κ.Ε.ΣΥ.) και συνεργάτης του Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών Θωμά Ταμβάκου (Α.Ε.Μ.Θ.Τ.) Από το 2003 και για 12 χρόνια ήταν Εκδότης του περιοδικού της ΕΕΜ «μουσικής ΠΟΛΥΤΟΝΟν».

Έχει γράψει μουσική για ορχήστρα, διάφορα είδη συνόλων, πιάνο, κιθάρα και σόλο ορχηστρικά όργανα. Στα φωνητικά του έργα περιλαμβάνονται μία σκηνική καντάτα και δύο μιούζικάλ. Ένα σε αγγλική γλώσσα βασισμένο στην «Λυσιστράτη» και ένα πάνω στον Πινόκιο, μουσικό θέατρο, χορωδιακά, κύκλοι τραγουδιών και τραγούδια.

Έχει γράψει επίσης ηλεκτροακουστική μουσική, μουσική για θέατρο, κινηματογράφο και παιδικό θέατρο. Ασχολήθηκε με διασκευές και μεταγραφές Ελληνικών τραγουδιών. Έχει γράψει και αρκετά τραγούδια.

Έχει πάρει παραγγελίες από το Βρετανικό Συμβούλιο, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, την Ελληνική Ραδιοφωνία, διάφορα Φεστιβάλ, καθώς και από εκτελεστές στην Ελλάδα, τη Βρετανία και την Ιταλία. Συνεργάστηκε με το «Αμφι-θέατρο» και τον Σ. Α. Ευαγγελάτο, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο και τον βιολιστη Γιώργο Δεμερτζή, τον σαξοφωνίστα Στάθη Μαυρομμάτη, τους πιανίστες Τίτο Γουβέλη και Μιχάλη Δημόπουλο, την τσεμπαλίστρια Γιούλη Βεντούρα και την σοπράνο Μάιρα Μηλολιδάκη.

Μουσική του βρίσκεται αναρτημένη στο κανάλι που διατηρεί στο YouTube. Το κομμάτι του «Αυτοσχεδιασμός σε ένα ελληνικό σκοπό» για σόλο βιολί με τον Γιώργο Δεμερτζή, έχει επιλεγεί και είναι αναρτημένο στην κεντρική ιστοσελίδα της Διεθνούς Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (ISCM)

 

Περισσότερα Άρθρα

Περιβαλλοντικές Οργανώσεις ζητούν απόσυρση απαράδεκτης διάταξης σε νομοσχέδιο Γεωργιάδη – Σκρέκα

Περιβαλλοντικές Οργανώσεις ζητούν απόσυρση απαράδεκτης διάταξης σε νομοσχέδιο Γεωργιάδη – Σκρέκα Την απόσυρση του πρωτοφανούς άρθρου 219 του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές», ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΝΙΜΑ, Αρκτούρος, ΑΡΧΕΛΩΝ, […]

Που θα πάμε σήμερα; Στη Νέα Κίο!

Με αφορμή την επέτειο για τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή ο Μορφωτικός Σύλλογος Νέας Κίου πιστός στο όραμα για πολιτιστική συλλογική εξέλιξη και πορεία παρουσιάζει το 1ο Φεστιβάλ Μικρασιατικών χορών στις 2 & 3 Ιουλίου με συμμετοχή 12 χορευτικών σχημάτων από όλη την Ελλάδα . Share on FacebookTweetFollow usΑποθήκευση